Spetskompetens



När Anna Olofsson och Niklas Kaldner från P4 Kalmar besökte för vår klass tog de upp i slutet av föreläsningen upp vikten av att ha någon spetskompetens. Båda har tidigare studerat på Linnéuniversitet (då HiK) och Niklas har läst Media Management. Därför kändes det extra relevant att lyssna till vad han hade att säga om just vår utbildning och vad som varit användbart och bra med den. Vår utbildning är ju bred. Vissa säger att det är bra, vissa säger att det blir svårt att skaffa sig jobb om man bara kan lite om mycket. Det kanske är bättre att kunna mycket om något speciellt? Att ha en spetskompetens. Det här gör mig lite smått oroad för framtiden. Spetskompetens. Har jag någon sådan gömd någonstans? Webbdesign, det har jag ju alltid tyckt om och ja, jag kan väl bygga en hemsida som går att använda och faktiskt ser ut som en webbsida. Men det kan väl ganska många nu för tiden.

Jag tror att det är viktigt att ha en viss kompetens som sticker ut och som gör mig eftertraktad på marknaden. Dock tror jag också att det är viktigt att ha kunskap inom ett brett område. Det är ju någonting som vi på Media Management kan skryta om i alla fall. Ska vi jobba med kommunikation är det ju, som jag nämnt i tidigare blogginlägg, minst sagt en fördel att kunna språken som talas. Jag tror och hoppas att jag hittar min alldeles speciella spetskompetens förr eller senare och tills jag hittar den, ja då ska jag använda min breda kompetens för att hitta rätt väg framåt.
Elin, MEM08

Kommentarer
Postat av: Sanna Everskog Lund

Uff, jag blev lite orolig över det där själv! Vad i hela friden är min spetskompetens? Jag känner just nu att jag inte vill ta ett extra år för att spetsa till det samtidigt som jag känner att jag är lite bra på mycket. Jag är bred som en ladugårdsdörr!



Men det är nog när man väl kommer ut och arbetar som man faktiskt finner vad det är man har som spets. Och då kan man fördjupa den. Det är i alla fall det jag kommer att försöka göra.

2011-02-19 @ 13:13:48
URL: http://everskogsmedier.wordpress.com/
Postat av: Grete

Jag tror inte att man ska oroa sig för att hitta sin spetskompetens, den kommer så småningom av sig själv skulle jag tro.



Det jag oroar mig lite för är huruvida någon egentligen vill anställa någon som kan "lite om mycket" istället för mycket om något speciellt? Fördelarna med vår utbildning är ju att vi blir lite som en "spindel i nätet", den som kan lite av varje och jag har alltid sett positivt på detta, men nu undrar jag om det inte kan skapa massa käppar i hjulet istället?

2011-02-21 @ 22:24:53
URL: http://gretchomania.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Elin Adolfsson
Media Management 08
Medier & Samhälle 7,5hp
Linnéuniversitetet
RSS 2.0