Ledarens roll i en mediebransch i förändring



Det handlar min vetenskapliga artikel om, som jag gjort då jag inte fick tag i någon praktikplats. Anledningen till att jag valde just detta ämne är att det är precis det jag siktar på att bli i en viss mån. Ledare i en mediebransch som ständigt förändras. Även om jag ser fram emot det är det med viss oro inför den ovisshet som präglar mediebranschen. Nya medier slåss med gamla medier samtidigt som gamla medier försöker samarbeta och anpassa sig till de nya. Det gäller att vara medveten och även om man "vet bäst" inom sitt speciella område (den där spetskompetensen jag planerar att hitta längs vägen), är det vettigt att ibland överge de höga tankarna och ta hjälp av andra. En ärlig kommunikation om de förändringar som påverkar organisationen och ett förtroende för ledaren skapar den sortens feedback som kan vara livnödvändig för företag. Jag tror att det är viktigt att man som ledare respekterar de anställdas kompetens och tar vara på den hjälp som ges. Därför är det viktigt att kunna delegera ansvarsområden, både för att slippa gå in i väggen och för att ansvar motiverar de anställda.

Motivation är någonting som borde prioriteras i organisationer. Det handlar om att man som ledare måste se till de enskilda individernas behov och känslor för att kunna fylla de behov som behövs för att ge inspirerande och motiverande uppgifter.

I arbetet med min vetenskapliga artikel kom jag fram till 8 nyckelord som sammanfattar hur ledare i mediebranschen bör relatera sitt arbete mot. Jag citerar det jag skrivit i artikeln.

"För det första är det viktigt att ledaren är NÄRVARANDE i det dagliga arbetet och INTERAGERAR med de anställda och skaffar en RELATION med dessa genom att ta hänsyn till feedback och tankar så att de känner sig DELAKTIGA i de beslut som fattas. Genom att ge ansvar åt de anställda och DELEGERA ut ansvarsområden och uppgifter MOTIVERAS de att prestera i linje med de uppsatta målen och mot VISIONEN. Framför allt handlar ett gott ledarskap om att hantera KOMMUNIKATIONEN."


Elin, MEM08.

Kommentarer
Postat av: Emma

Din artikel verkar oerhört läsvärd! Jag gillar nyckelorden :) Bra jobbat Elin!

2011-02-22 @ 21:13:21
URL: http://workbookbysabel.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Elin Adolfsson
Media Management 08
Medier & Samhälle 7,5hp
Linnéuniversitetet
RSS 2.0