En somrig bildbomb

Publicerat klockan 10:08:00 i: Dagbok
Som utlovat kommer här några bilder, något som inte inträffar särskilt ofta här i bloggen. När det väl händer är det dessutom oftast bilder som redan visats på Instagram. Nu bjuder jag däremot på relativt nya bilder från min kära Nikon D60.

Idag är inte vädret särskilt soligt, alls, och då passar det alldeles ypperligt med ett somrigt bildinlägg här så att jag inte glömmer att det faktiskt funnits fina och soliga sommardagar det här året. Det brukar ju bli så ibland efter en tid av regnrusk, att man glömmer att det faktiskt var vackert väder innan. I alla fall jag. Inte för att vädret under midsommar var något att hurra jättemycket för, men det faktum att jag spenderade helgen med stugis och det bästa sällskapet gjorde att åtminstone humöret var soligt och glatt.

STUGAN UTANFÖR RIMFORSA

Byggde ihop delar av bryggan så att det skulle gå att pimpla därifrån. Jag var grillmästare med köttet och två pyttesmå abborrar. Utsikten över Ämmern från stugan.

MIDSOMMARAFTON

Allvarliga problem med att sätta monstermaskarna på kroken efter att alla småfiskar envist var tvungna att äta upp all mask varje gång det nappade. Sutaren som lånade min pimpel ett tag. Öppen eld i stugan. Plockade blommor på en äng i skogen och gjorde en midsommarkrans. Mys.

MIDSOMMARDAGEN

Halvt uppdrucken och dödengod champagne och en vissen midsommarkrans. Skogspromenad. Mysiga hundarna Ronja och Enja. Bra kille och förbannat lycklig tjej.

En fin midsommar

Publicerat klockan 13:34:00 i: Dagbok
Förra helgen med Peter och Johan i stugan utanför Rimforsa var somrig och trevlig. Jag fiskade upp några få små pytteabborrar som jag sedan grillade. Vi hade femkamp och jag vann lyckligtvis. Det vimlade av mygg och knott, men det hör ju till.

Förra veckan fick jag veta att jag vunnit två endagsbiljetter till Bråvalla festival i Norrköping som är i helgen. Jag fick biljetterna i brevlådan igår och det visade sig vara till lördagen. Jag skulle dock helst vilja se banden som spelar på fredagen och ska därför byta med en annan som vunnit "fel" dag.

Vädret betedde sig bättre än annars vissa kvällar förra veckan och jag spenderade några utav dessa i Trädgårdsföreningen. Torsdagskvällen med grillning tillsammans med Peter, Johan och Tomas. Det gäller att ta vara på de fina sommarkvällarna.

MIDSOMMARHELGEN
I fredags var det Midsommarafton och det firades med Peter i skogen utanför hans familjs ställe i Näfstorp. Kvällen tillbringades i en roddbåt med fiske och några öl. Solen tittade fram då och då och fisken nappade hela tiden. Det var dock mest småfisk men fyra abborrar fick följa med upp till stugan och grillas. Vad som också fick följa med upp var en sutare. Sutaren råkade nappa på min pimpel i samma stund som Peter skulle fota mig, och jag koncentrerade mig inte tillräckligt på att hålla i pimpeln. Detta ledde till att pimpeln flög ur mina händer och drogs iväg med vad som verkade vara en rätt så stark fisk. Pimpeln agerade dock flöte eftersom handtaget är av kork och efter ungefär en halvtimmes letande från båten syntes pimpeln till igen och Peter fick med hjälp av en håv upp både pimpeln och fisken, som efter efterforskningar visade sig vara en sutare, i båten och vi rodde inåt land.

Senare på kvällen eldade vi i brasan inne i den lilla stugan och grillade korv och abborre på pinnar. Vi åt jordgubbar och drack attans god champagne, några öl och en snaps för att det hör midsommar till. Det var en attans fin kväll med en attans fin kille i en attans fin liten stuga.

Midsommardagen till ära fick jag en guidad tur i Finspång och kebabtallrik på det häftigaste stället i stan. Kvällen spenderades i Näfstorp och var lugn med grillning och fotbollstittande med besök av Peters vän Horkeby.

Söndagen var livad med pusslande och ritande när Peters syskonbarn var på besök. Vi åt god mat innan vi begav oss hemåt Linköping igen. Resten av dagen tillbringades tillsammans med min nya dammsugare och med tvättning. På kvällen fick jag besök av min käre man och vi bakade pizza och såg de sista avsnitten av första säsongen av Lost.

Igår var det måndag och på kvällen besökte jag och Peter mitt kära Motala för att grilla och umgås med min familj. Det var trevligt och ännu en fin sommarkväll.

Det var en ordentlig genomgång av vad som hänt sedan sist det. Nu ska jag snart åka iväg med pendeln till Kimstad där jag ska byta biljetterna till Bråvalla. Bilder från den senaste tiden kommer i ett annat blogginlägg. Förhoppningsvis. Kanske.

It's Friday, I'm in love

Publicerat klockan 07:05:00 i: Dagbok
Det är fredag och klockan är snart sju. Min, inte längre så hemlige, nattgäst har åkt iväg till jobbet och jag dricker ett glas apelsinjuice innan jag ska bege mig ut på promenad. Fortfarande hurtig och morgonpigg alltså. Det känns som bra promenadväder den här morgonen. Inte soligt och varmt, men ändå inte regn.

Idag ska jag försöka hitta ytterligare några jobb att söka och ikväll får jag bilskjuts hemhem till Motown eftersom Peter ändå ska dit och träffa några vänner. Då passar jag minsann på att besöka familjen, som då har besök av herr och fru Andersson för att det är dags för Vätternrundan i helgen. På natten blir det dock hemfärd till Linköping igen och imorgon bär det av med Peter och Johan till en mycket välbekant och attans trevlig sommarstuga utanför Rimforsa. Jag ska göra i ordning fiskelådan, köpa fiskekort och försöka dra upp några abborrar att grilla till kvällen. Förhoppningsvis ordnar vädret upp sig en aning till dess, så att det känns mer lockande att bocka av första doppet för sommaren och så att det går att sitta ute i solen och äta alla fiskar jag ska fånga. Kameran ska laddas med. Det får jag inte glömma.

I don't care if Monday's blue
Tuesday's gray and Wednesday too
Thursday I don't care about you
It's Friday, I'm in love

Monday you can fall apart